song

27 Januari 2011

butter naan!!!

heheheh...minggu ni naan la pulak.....tiber2 jer...teringin nak buat..lepas tengok kat youtube...nampak cam senang....tapi...memang senang...aku bab roti2 ni...memang tak pakar langsung....tapi kali ni menjadi pulak ...tu yang syok tuh...so aku kongsi lah sikit kejayaan aku ni ngan korang...heheheheheh....

Bahan-bahan ( 6 - 8 keping )

  • 4 ½ cawan tepung gandum
  • 1 paket (11 gm) yis kering
  • 2 sudu teh gula
  • 1 cawan air suam
  • 1 biji telur, dipukul
  • 1 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh baking powder
  • 2 sudu besar mentega cair/ minyak zaiton
  • 4 sudu besar tairu (yoghurt)

Cara-cara

  1. Campurkan yis, air suam dan gula dan ketepikan selama 5 minit.
  2. Masukkan tepung gandum, garam, baking powder, tairu, mentega cair/ minyak zaiton, telur kedalam bread machine. Ataupun anda boleh menggunakan mangkuk besar. Masukkan bancuhan yis tadi dan uli sehingga ia lembut dan licin.
  3. Perap adunan naan sehingga ia naik dua kali ganda.
  4. Setiap adunan roti Naan seberat 70 gram dan dicanai diatas papan canai.
  5. Bakar atas api.....(itu cara aku lah..) ataupun letak dalam oven...(oven tu mesti panas giler..kalau tak..tak sedap..)
  6. Nota: Jika anda suka Garlic Naan, boleh anda cincang 3 ulas bawang putih dan campurkan dengan 2 sudu besar mentega dan sapukan diatas Naan pada waktu akhir anda membakarnya. Jika suka Cheese Naan boleh anda taburkan parutan cheese diatas Roti Naan.
WOKEY SIAP!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan